torsdag 4. februar 2016

Tips for å fine hjørner/bunn på vesker eller poser (falsk bunn) - Tutorial how to make nice boxed corners

Jeg syr mye "boxed corners" på sminkepunger og pennal og tenkte jeg kunne dele metodene jeg bruker spm jeg synes fungerer bra. Noen syr først og klipper etterpå, men det synes jeg ofte vil bli skjevt. Metoden beskrevet her synes jeg alltid gir like store hjørner på begge sider og de blir rette og fine i vinkelen i forhold til hverandre. Se nøye på illustrasjonene på bildene - der vil dere finne igjen A, B og C i beskrivelsen og formelen nedenfor.



1) Regn ut kvadratet som skal klippes ut

Dersom du vet hvor "bredt" hjørne du vil ha når bunnen er ferdig sydd så kan du regne ut hvor stort kvadrat du skal klippe ut

A= sidemålet på kvadratet som skal skjæres ut (IKKE SØMMONN I DETTE MÅLET)
B= ønsket ferdig bredde på bunnen
C= sømmonn (kan være på bare en side eller på begge sider alt etter om du har brettet stoffet på ene siden eller søm på begge sider)

Formel for å finne størrelse på kvadratet (innenfor sømmonnet!)  og bli ikke skremt av denne for det er enklere enn dere tror - bare fortsett til eksemplet nedenfor!

La oss ta et eksempel. Jeg ønsker en bunn som er 2 1/2 inch ferdig - dette er B
Jeg syr alltid med sømmon på 1/4 inch - dette blir C i formelen . 2*C blir 2*1/4 som er 1/2 inch.

Siden A på kvadratet som skjæres ut (målt innenfor søm om du har en søm) blir da 1 inch:


Og er du fortsatt små skremt av formelen så har jeg laget en liten juksetabell for noen mål nedenfor:

2) Marker klippe/skjærelinje på stoffet - legg merke til at jeg har sømmonn på den ene siden og har der mål fra sømmen og ikke fra kanten akkurat på den siden
3) Ved å bruke en stiletto eller tynn syl og stikke denne gjennom hjørnet vil det være mye lettere å "stoppe i tide" når du klipper - saksa vil stoppe litt av seg selv når du kommer hit.
4) Brett ut åpningen du nå har fått og form bunnen ved å legge rettsidene mot hverandre slik at hjørnet med hull i (se over) kommer i hver sin ende av stoffkanten. Sy med samme sømmonn du har brukt i formelen ved utregning (eller samme som står i tabellen (1/4") om du har brukt verdier herfra).

Til slutt kan du kaste over med sikk-sakk eller skjule sårkantene med lukkekant. Dersom du lager noe som har løst for (ikke quiltet sammen med vatt og utside slik som her) må du lage hjørnene for utside og foret hver for seg.

LYKKE TIL!!










2 kommentarer:

EirinH sa...

Takk for nyttig post!
Alltid greit når noen andre tar jobben med å regne ut :)
Ha en fin dag!

Blog27999 sa...

Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours

More than 160k men and women are using a simple and secret "water hack" to lose 2 lbs every night in their sleep.

It is effective and it works all the time.

This is how to do it yourself:

1) Grab a clear glass and fill it up half glass

2) And then do this weight losing HACK

you'll become 2 lbs lighter when you wake up!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...